- 1901: oprichting bedrijf
- 1938: aanschaf eerste vrachtwagen
- 1947: expeditiebedrijf ( ongeregeld vervoer) houtzagerij annex groot- en klein handel in hout, board en triplex
- 1973: zwaartepunt ligt definitief op vervoer frisdranken
- 1995: hoofdvervoerder bij Coca Cola
- 2016: van Rijen bestaat heeft inmiddels 32 vrachtwagens en 45 medewerkers in dienst
1901 - Oprichting bedrijf
Het bedrijf werd opgericht in 1901 door Antonius van Rijen.
Hij begon een besteldienst en vervoerde alles met paard en wagen vanuit het station in Breda naar de omliggende dorpen.
Dit vervoer stopte in 1915 toen hij huiden, stenen en granen voor fabrieken ging vervoeren.
Al snel werd het vervoer uitgebreid met kolen, bieten, boomstammen en groeide uit tot een vervoersbedrijf dat alle vervoerswensen vervulde.
1938 - De eerste vrachtwagen
In 1938 werd de eerste vrachtwagen aangeschaft,
merk: Oldsmobile, kosten: ƒ 1100,-.
Dit was een open vrachtwagen met houten stokken als rongen en planken als borden. Deze had een laadvermogen van 5 ton.
Na een jaar werd de vrachtwagen vervangen door een nieuwe Dodge.
Deze kostte met opbouw van bak en cabine ƒ 3200,-
1940 - 2e Wereldoorlog
In mei 1940 brak de oorlog uit.
Doordat er geen benzine meer was, konden de vrachtwagens niet meer rijden. Alle benzine werd namelijk gebruikt door de Duitsers.
In 1941 moesten alle vrachtwagens afgegeven worden. De Dodge vrachtwagen werd verborgen onder het hooi, maar de Duitsers wisten deze toch te vinden. Van het geld dat ze ervoor gaven werden paarden gekocht.
1946/1947 - Na de oorlog
Na de oorlog werd een nieuwe start gemaakt met de aanschaf van vrachtwagens. De wagens kwamen uit het Engelse leger, hoofdzakelijk van het merk G.M.C.
Op 1 januari 1947 nam zoon Wim van Rijen het bedrijf volledig over van vader Antonius. Het bedrijf was toen bekend onder de naam: W. van Rijen. Het was een expeditiebedrijf (ongeregeld vervoer), houtzagerij annex groot- en kleinhandel in hout, board en triplex.
Jaren '50 en '60 - Palletfabriek / Exota / Coca Cola
In ongeveer 1950 kwamen er nieuwe vrachtwagens.
In die tijd werd er vooral gereden voor Exota, Coca Cola en de palletfabriek.
Het frisdrankenvervoer was toen seizoensgebonden.
Jaren '70 - Naamswijziging naar Van Rijen Transport BV
Begin jaren ’70 is de naam veranderd naar Van Rijen Transport BV.
In deze tijd reden er 3 vrachtwagens.
Het bedrijf ging zich meer concentreren op het vervoer van frisdranken.
Jaren '80 - 1e vervoerder met Coca Cola reclame op vrachtwagen
Van Rijen Transport rijdt in 1983 als eerste vervoerder van Nederland met Coca Cola reclame op de vrachtwagens rond!
In 1984 werd de eerste Kooiaap aangeschaft, arbotechnisch gezien voor de chauffeurs een hele verbetering t.o.v. de heftruck of heel vroeger het met de hand laden. Later volgde er meer Kooiapen. In deze tijd werden de kratten afgeleverd bij de supermarkten. Hier moest gelost en geladen worden. Tegenwoordig wordt er niet meer bij winkels, maar bij distributiecentrums en drankengroothandels geleverd. In 1986 wordt het bedrijf volledig overgenomen door de huidige eigenaren. Het wagenpark bestaat dan uit 4 vrachtwagens.
Jaren '90 - Veel veranderingen
In 1995 werd Van Rijen Transport een van de hoofdvervoerders bij de Coca Cola in Dongen. Ook werd er in dit jaar de eerste auto aangeschaft met laad- en lossysteem, de kettingbaan en moest er ook ‘s nachts worden gereden.
In deze jaren hebben we de grootste groei doorgemaakt. Door al deze veranderingen kwam er veel administratief werk bij. In 1998 werd na de kettingbaan een oplegger in gebruik genomen met een lamellenvloer.
Heden
In 2009 is de eerste walking floor aangeschaft voor het vervoer van losgestort materiaal. Dit aantal is inmiddels uitgegroeid naar 6.
Om de Co2 uitstoot te reduceren zijn we in mei 2010 met de eerste LZV (lange zware voertuigen) gaan rijden.
Inmiddels rijden we met 4 LZV combinaties. In februari 2016 zijn we met 2 biodiesel auto’s gestart voor een pilot B30 diesel. Ook dit moet de Co2 uitstoot reduceren.